Stalltips for nybegynneren

Å bli en god båtfører handler om mengdetrening – men noen gode råd og prinsipper kommer også godt med. Her er noen av våre!

Å kjøre og håndtere en båt er slett ikke vanskelig. Vårt beste tips er å holde hodet kaldt og ta det med ro når du skal legge til eller manøvrere i trange farvann. Gi deg selv tid! Alle kan være, og er fra tid til annen, uheldige. Husk at folk ikke står og venter på at noe skal gå galt med mindre du begynner å bruke kraftig stemme for å skrike til mannskapet på dekk.

Båt kontra bil

Mens bilen svinger med hjulene foran, har du propell og ror bak på en båt. Ergo svinger du med hekken/akterpartiet. Det er viktig å huske på i tilleggingssituasjoner og i trange havner.

  • Tenk alltid at en båt svinger med rompa

Fremdriftssystem gir ulike egenskaper

Hva slags fremdriftssystem du har, gir ulike manøvreringsegenskaper for båten. Her er noen enkle råd og prinsipper:

Utenbords motor: Du har ikke et ror og får tilnærmet ikke svingt med mindre du gir gass forover eller bakover. For å få bedre svingradius pleier vi å vri motoren før vi gir gass, og av og til pleier vi også å gi gass «støtvis» – med andre ord svinger vi før vi gir gass.

Drev/hekkaggregat: Følger akkurat samme prinsipp som utenbords motoren.

Strak aksling: Her har du i tillegg til propellen, et ror. Det kan brukes når båten er i sig uten at du bruker gass. Du skal spesielt være oppmerksom på at slike fremdriftssystemer er utfordrende å rygge (bakke) med, da de ofte kun «går en vei» – trekker mot babord eller styrbord. Da må du ofte kontre med å gi gass og svinge. Har du baugpropell kan du også bruke denne for å styre hekken med.

Ta det med ro

Når vi manøvrerer i havn gjør vi alt for å skape oss god tid. Et godt råd er å frikoble (sette motoren i fri) av og til. Du må ikke ha konstant gass på vei inn til en brygge. Da kan du samtidig se hvordan vind og eventuell strøm påvirker båten.

Gjør alltid klart tauverk og fendere

Når du skal legge til har du nesten alltid behov for fendere og tauverk. Heng dem ut og gjør alt klart før du legger til. Selv om det ligger tau på brygga, pleier vi alltid å feste ett tau til vår båt – slik at du har noe å gå i land med. Hvis ikke kan båten drive av raskt.

Motortrimmen sitter ofte på gasshendelen.

Motortrim

Båter med påhengsmotor og drev har oftest motortrim – og denne er det viktig å lære seg slik at kjøre- og sjøegenskapene blir bedre. Med denne kjører du også mer drivstofføkonomisk og miljøvennlig, og du får minst våt flate og friksjon.

Motortrim sitter gjerne på gasshendelen, og brukes ikke bare for å kjøre propell og motor opp og ned fra sjøen etter og før bruk. Den brukes når du skal opp i plan (høy fart) og når du ligger i plan for å justere vinkelen på baugen.

En tommelfingerregel er at du trimmer helt inn når du skal opp i plan. Når du er i plan, trimmer du ut til baugen begynner å «bevege på seg», og trimmer så litt inn igjen. Du vil også høre på motoren om den jobber bra eller suger luft. Når du trimmer ut får du mindre våt flate, friksjon – og båten går bedre, bruker mindre drivstoff, går fortere og mer komfortabelt.

  • I sving bør du «stabilisere» båten ved å trimme litt inn – men ikke helt inn.
  • I motsjø senkes baugen noe, til båten beveger seg bedre i vannet.
  • I medsjø, eller høy motsjø, løftes baugen noe for å unngå at baugen ikke dykker.
  • Kjør ikke båten i høy fart om motorens trim er i helt negativ vinkel, det vil si, med baugen ned. Det kan forårsake at båten kan krenge og bli ustabil.

Trimflaps

Ved hjelp av trimplan – såkalt flaps – kan du regulere båtens balanse og stabilitet under fart. Vi finner dette gjerne på større båter over 20 fot og spesielt på båter med innenbordsmotor og aksling. Med flapsene kan du justere «krengingen» på båten – og eksempelvis kompensere for vektfordeling om bord.

For båter med innenbordsmotor og strak aksel finnes ikke motortrim – og da kan flaps også brukes for å trimme vinkelen på baugen – slik at du får mindre våt flate eller får ned baugen slik at båten ikke «går på hekken», og dermed kjører mer drivstofføkonomisk.

I høy fart, gjerne over 40-50 knop, bør du være forsiktig med å bruke trimflaps.

Trimflaps er montert bak på båten – som en forlengelse av skroget – og brukes primært for å stabilisere båten i fart.

Hold utkikk akterover – og til sidene

På sjøen er det forenklet sett vikeregler på samme måte som for bil med «høyreregel». Men, vi anbefaler også å holde et øye bakover også. Kommer det et stort cruiseskip eller nyttefartøy? Eller kanskje en båt i altfor høy hastighet med stor hekksjø som du bør «forberede» deg på? Dette gjelder spesielt når du skal svinge – se alltid bak først.

Du kan kjøre økonomisk med båt – så lenge du bruker motortrim og holder et øye med forbruket.

Kjøre økonomisk – planende båt

En planende båt går gjerne mest drivstofføkonomisk – det vil si antall liter per nautisk mil – ved marsfart. Marsfart er ofte toppfart minus cirka 1.000 omdreininger. De fleste nyere båter og motorer har forbruksmåler som viser antall liter per time og per nautisk mil. Det er sistnevnte som gir nyttigst nøkkeltall på forbruket – men du kan fint omregne liter per time til nautisk mil så lenge du vet din egen fart.

  1. Trim inn motoren
  2. Gi nesten full gass med myk bevegelse til båten planer
  3. Slakk av farten til ca. 1.000 omdreininger lavere enn toppfart – eller lavere
  4. Trim ut slik at baugen løfter seg optimalt, og trim litt inn igjen om baugen begynner å «hoppe»

Bølgene som båten lager, kalles gjerne hekksjø.

Hekksjø

Din båt lager bølger. Hvor store de er, avhenger gjerne av hvor tung båten er og hvilken fart du kjører i – «hvor mye den graver seg ned i sjøen». For eksempel lager en planende båt på 25 fot større bølger i 7-12 knop enn i 25 knop. Det er verdt å holde et øye med hekkbølgene når du passerer en annen båt, en badestrand eller manøvrerer i en gjeste- eller naturhavn.

Båtetikette

På sjøen hjelper vi hverandre og viser hensyn – og vi tør påstå at båtfolket er i «verdensklasse». Noen gode og uskrevne regler for å vise hensyn er:

  • Sakk av farten når du kommer inn i et havnebasseng slik at du ikke skaper uro og bølger.
  • Når det er fullt i en gjestehavn kan en mulighet være å legge seg longside utenpå en annen båt. Gjør først en vurdering av størrelsen på båten du vil legge deg inntil. «Like barn leker best». Husk god fendring og kommunikasjon med båten du skal legge deg utenpå – og ikke tråkk over cockpit, men gå via fordekket.
  • Sørg for at det er færrest mulig «dødmeter» mellom båtene når du legger deg til i en gjestehavn. Glipper på flere meter gjør at færre får plass.